Verslag examenbespreking vmbo Duits 2025 met reactie van het CvTE
Op 19 mei vond de bespreking van het centraal examen vmbo Duits 2025 plaats. Zie het verslag op
250520 VERSLAG EXAMENBESPREKING VMBO DUITS 2025
Reactie van het CvTE:
Dank voor het uitgebreide verslag van de examenbespreking Duits gl/tl van Levende Talen. Gelukkig worden er geen vragen geconstateerd waar echt een fout of onvolkomenheid in zit. CvTE ziet geen aanleiding om aanvullingen voor Duits gl/tl te publiceren. De algemene toon is dat het examen an sich wel te doen was, maar wellicht aan de moeilijke kant was. Dat laatste gaan we zien aan de hand van de toets- en itemanalyses en de posttest-gegevens, op basis waarvan we een passende N-term kunnen vaststellen. De opmerkingen in het verslag geven we door aan onze vaststellingscommissie ten behoeve van de evaluatie. In het verslag staan drie aandachtspunten waarop het sectiebestuur Duits van Levende Talen graag een reactie van het CvTE wil hebben. Hierbij onze reactie:
- vragen met vier beweringen werden te streng beoordeeld → vragen met vier beweringen zouden maximaal drie punten moeten opleveren en vragen met drie beweringen zouden maximaal twee punten moeten opleveren
Reactie CvTE: De scoringsregels voor beweringsvragen zijn ooit opgesteld door de afdeling psychometrie en als richtlijn vastgelegd in de opdrachten aan Cito. Deze richtlijnen gelden voor alle examens waar beweringsvragen in voor komen.
- Vraag 18 (tekst 4) -veel leerlingen hebben hier antwoord A gegeven.
Reactie CvTE: “Hauptsache Tempo” slaat terug op wat er voor staat, namelijk de keuze van de muziek waarop gedanst wordt en niet op hoeveel er op het programma van de training staat. Daarmee is antwoord “C” het juiste antwoord. De lezer moet een conclusie trekken op basis van die verwijzing. Dit maakt het waarschijnlijk een moeilijke vraag. De toets- en itemanalyse zal straks aantonen of deze vraag gedaan heeft wat hij moet doen, namelijk een onderscheid maken tussen vaardige en minder vaardige kandidaten. Wij zullen dan kijken of er toch aanleiding is om met deze vraag rekening te houden bij het vaststellen van de N-term.
- Vraag 30 (tekst 8 – Wie geht es nach der Schule weiter?) -ook deze vraag wordt als verwarrend ervaren, veel leerlingen hebben antwoord B gegeven
Reactie CvTE: Er staat niet in de alinea dat jongeren moeite hebben met hun voorstelling van een droomberoep. Wèl dat hun droomberoepen veel overeenkomsten vertonen. De verwarring bij kandidaten ontstaat waarschijnlijk omdat er in de alinea staat dat de beroepskeuze nog niet zo gemakkelijk te maken is, omdat daar veel meer aspecten bij komen kijken. Maar dat is iets anders dan een voorstelling hebben van je droomberoep. Ook deze vraag zullen we bij het bepalen van de N-term extra kritisch tegen het licht houden.
Hopende hiermee voldoende antwoord gegeven te hebben op de vragen uit het verslag van de examenbespreking vmbo, verblijf ik met vriendelijke groet,
André Coenders
Clustermanager BB- en KB-flex en talen vmbo